Wednesday 12 October 2011

انا منفسنه

فى برنامج يذاع على قناة على الانترنت ناقش المذيعون موضوع" نفسنه البنات"
وانا بتفرج حاجه جوايا عماله تقول والله لاء
فعلا بجد محصلش
ولا مرة حسيت كده
اكتر من انه دفاع عن جنسى بأكمله الفكره ان فعلا الموضوع بالنسبالى كلمه حق
انا شفت على الاقل بنتين مش بينفسنوا على بعض
من قلبها بتحب انى اكون احسن ومن قلبى بفرحلها فى حجات كتير
بتدفعنى عشان انجح وبحاول ديما موقعهاش
بفخر بيها لما بتعمل انجاز
ونفسها انجز عشان تحس اننا عملنا
بس الناس كانت بتتكلم كأن الموضوع حقيقه جينيه لا تقبل المناقشه او الاستثناء
ده خلانى افكر اراجع كده كل المواقف اللى مرت بيا فى حياتى
يمكن واذ ربما الاقى موقف نفسنت فيه والا هكون محتاجه اراجع موضوع كلمه انثى اللى ان شاء الله هتتكتبلى يوم ما ربنا يكتبلى ان اقتنى بطاقه رقم قومى
كنت بدور بجهد فعلا
كأنى ادافع عن كينونتى الانثويه
فجأه فطيت نطيت مسكت كتاب
ايوه قفشتها ... انا منفسنه اهو والله انا فاكره انا نفسنت على كاتبه الكتاب ده
قلت ان لما قريته حسيت ان اللى انا بشخبطه ده كتابه محترمه لاول مره فى حياتى 
قلت ان طالما فى ناس كبر ومحترمين كتبوا عن الكتاب ده انه كويس وابن حلال يبقى فى انا استمر اكتب بقى ومفيش داعى اخبى
قلت كلام مش لطيف كتير
صحيح قلته جوه نفسى بس هى النفسنه ايه غير حجات نفساويه كده
من اللطيف جدا ان تشتغل رئيس مباحث وتجمع اطراف الجريمه فى لحظات كده
مسكت الكتاب فتحته اتصفحه
ولا حاجه
ولا اى حاجه
مقالات على وتيره انا بحب الشيكولاته البيضا والقهوه اللى معموله فى كنكا مصديه واد ايه اسكندريه حلوه فى الشتا
وبابا بيغير عليا من جوزى  وانا بحب بابا وبابا يحبنى اركب الغواصه وبابا يزقنى
بكتيره اوى اغنيه لفيروز عجبنى اختيارها للاغنيه اكتر من تعليقها عليه
واضح انها طيبه
ابص لوشها احس انى عايزه اطبطب عليها
فيها حاجه جميله
بس مش قادره اخالف ضميرى واقول انها كتاباتها
يعنى مثلا فى ناس نقط قوتهم فى الفكره نفسها والاسلوب بيكون بعافيه
وفى ناس تعبيراتها قويه حتى لو الموضوع عادى جدا
وفى ناس بيخونها اللفظ سعات بس الصياغه بتشفعلهم
فى ناس بيعرفوا يزبطوا كل ده
لكن ان حد يكون واقع منه كل ده
ده يبقى حد بيشخبط زي حلاتى كده مثلا
ومعنديش مشكله ان يعمل كتاب لشاخبطته هو حر
لكن ان ناس تانيه تقول ان ده عبقريه دى حاجه انا استغربها شويه
فى النهايه اقتنعت ان النفسنه لم تكن دافعى على الاطلاق
ومش فاهمه كون ناس رهنين اعترافهم بكونى انثى ناضجه على ان اظهر كرامه بموقف واحد على الاقل ابديت فيه نفسنه بينه الملامح

No comments:

Post a Comment